Třínápravové vojenské nákladní vozidlo T-810 z dílen kopřivnické Tatry, nahradilo v Armádě České republiky legendární Pragu V3S, jenž byla zavedena do armády v 50. letech minulého století a sloužila v hojném počtu až do roku 2008. Automobil je především určen pro přepravu osob, materiálu a vlečení přívěsů jak na silnici tak i v obtížných terénních podmínkách.
Nová Tatra 810 se od svých předchůdců liší v mnoha aspektech, především nemá klasický tatrovácký vzduchem chlazený motor a ani jiné charakteristické prvky. Oproti stařičké "vejtřasce" má Tatra 810 hned několik výrazných vylepšení: především dosahuje téměř dvojnásobně vyšší rychlosti, jízda je pohodlnější, dojezdová vzdálenost je delší o 200 kilometrů, snížila se i spotřeba o 3,5 l/100km a nechybí pochopitelně ani klimatizace což oceňují především vojáci v zahraničních misích kde je klimatické podnebí často velmi nehostinné. Vozidlo disponuje poměrně dobrou pasivní ochranou proti účinkům střepin RG, protipěchotních min, střelby až do ráže 7,62 mm, možností montáže dodatečných pancéřových prvků. Dále také centrálním huštěním všech pneumatik, ochranným rámem, ochranou proti prostředkům elektromagnetického průzkumu a speciální povrchovou úpravou pro dezaktivaci a odmoření. Mezi prostředky aktivní ochrany patří možnost instalace lafety lehkého kulometu UK vz.59 v pevně zabudovaném otočném střelišti ve stropě kabiny.
Armáda původně chtěla ve druhé polovině devadesátých let obměnit vozový park vozidly ROSS R210 6x6. Společnost Roudnické Strojírny a Slévárny vyrábějící tyto vozidla však roku 1998 zkrachovala a licenci s veškerou dokumentací roku 2002 odkoupila Tatra. Vozidlo prošlo velmi významnou modernizaci a o tři roky později bylo představeno veřejnosti. První Tatrovky z celkového počtu 556 kusů armáda převzala 28. března 2008 ve vojenském zásobovacím středisku v Novém Jičíně. Hodnota kontraktu byla 2,6 mld Kč.a
Technické údaje
- Délka: 7 490 mm
- Šířka: 2 550 mm
- Výška: 3 320 mm
- Pohotovostní hmotnost: 7 300 kg
- Užitečná hmotnost: 5 700 kg
- Celková hmotnost: 13 000 kg
- Dojezd: 800 km
- Objem nádrže: 320
- Spotřeba paliva na 100 km: 28,5 l
- Maximální rychlost: 106 km/h
- Hloubka brodu: 1 200 mm
- Motor: Renault Dxi7
- Počet válců: 6 v řadě
- Maximální výkon: 177 kW
RM-70
Raketomet RM-70 GRAD je mobilní reaktivní dělostřelecká zbraň, která je kombinací československého, resp. českého automobilu Tatra T-813 8x8 Kolos nebo T-815 VP 8x8 se sovětským, resp. ruským raketometem BM-21 GRAD ráže 122 mm. Raketomet umožňuje vedení palby salvou i jednotlivými ranami. Na vozidle je přepravováno čtyřicet záložních raket. Vozidlo Tatra je pancéřované, poslední typy T-815 jsou nepancéřované s možností dodatečného pancéřování. Většina automobilů je vybavena buldozerovým zařízením BZ T-813 na vybudování palebného stanoviště. Raketomety se v Československu v Dubnici nad Váhom vyráběly v letech 1979 - 1989, poté byla výroba v rámci tzv. „konverze zbrojního průmyslu“ zastavena. Po vzniku samostatného Slovenska pokračuje výroba modernizované verze s americkým systémem MLRS.
Další verze
- T813 227 mm RM-70 MODULAR – raketomet je nahrazen kontejnerem se šesti raketami ráže 227mm amerického systému MLRS
- T813 122mm RM-70 MORAK – modernizovaná verze RM-70 GRAD s novým navigačním a zaměřovacím systémem
- T815 RM-70/85 MODULAR – raketomet je nahrazen kontejnerem se šesti raketami ráže 227mm amerického systému MLRS, vozidlo je nepancéřované. Vyrábí se na Slovensku.
Uživatelé
Bojové nasazení
Technické údaje
- Osádka: 4
- Délka: 8650 mm
- Šířka: 2250 mm
- Výška: 2960 mm
- Bojová hmotnost: 24 t
- Motor: Tatra T3-930(813)/T3-930-51(815)
- Rychlost na silnici: 85 km/h
- Dojezd: 1100 km
- Ráže: 122 mm
- Rakety: 40 + 40 záložních
- Hmotnost hlavice: 19,4 kg
- Dostřel: 20 km
- Minimální délka střelby: 1600 m
- Maximální rychlost střely: 700 m.s-1
- Palebný průměr: 3 salvy
- Doba odpálení salvy: 18 - 22 s
- Další výzbroj osádky: UK vz.59, RPG-7