Avia S-92 byl prvním československým proudovým letadlem, které vzniklo dle německého stroje Messerschmitt Me 262.
V době druhé světové války vyráběly firmy Třetí říše na území Protektorátu značné množství součástek k těmto letounům, jiné firmy prováděly jejich opravy a tak se k českým specialistům dostaly plány a výkresy těchto moderních strojů. Po konci 2. světové války zůstalo na území Čech a Moravy určité množství německých draků proudových letounů Me-262 a jiných částí, ale kompletní letoun nezůstal žádný, ty byly zabaveny spojenci. Přesto se čeští inženýři pustili do vývoje a 27. srpna 1946 vzlétl první prototyp. Úkolem byli pověřeny Letecké opravny Malešice (kompletace a zkoušky motorů Jumo 004-B1, označených jako M-04) a Avia Letňany (montáž letounů). První proudový stíhací letoun Avia S-92 byl československému vojenskému letectvu oficiálně předán 24. června 1948. Československé vojenské letectvo obdrželo devět jednomístných stíhacích letounů S-92 (Me-262A) a tři dvoumístné cvičné bojové letouny CS-92 (Me-262B). Letouny byla vyzbrojena 5. stíhací letka a tyto letouny se staly prvními proudovými letadly ve výzbroji československého stíhacího letectva. Obě verze jak S-92 tak CS-92 jsou k vidění v Leteckém muzeu Kbely.
Technické údaje
Motory: 2 x proudový motor M-04 (Jumo 004 B-1) s osmistupňovým axiálním kompresorem a jednostupňovou turbínou o tahu po 8,7 kN u země
- Rozpětí: 12,51 m
- Délka: 10,60 m
- Výška: 3,85 m
- Nosná plocha 21,70 m²
- Rozchod kol: 2,55 m
- Max. výkon: 8,7 kN (jeden motor)
- Maximální rychlost: 870 km/h
- Cestovní rychlost: 720 km/h
- Mezní rychlost Vne: 950 km/h
- Hmotnost prázdného letounu: 4420 kg
- Vzletová hmotnost: 6398 kg
- Dostup: 12 000 m
- Dolet: 1050 km
- Doba výstupu do výšky 8000 m: 11 minut
Avia S-92 | |
Typ: | proudový stíhací letoun |
Výrobce: | Avia Praha |
První let: | 27. srpna 1946[1] |
Hlavní uživatel: | Československo |
Vyrobeno: | 12 |