OT-65 FÚG 4x4 byl maďarský kolový obrněný transportér, který byl od poloviny šedesátých let 20. století vyráběný v továrně Rába. Jeho konstrukce vychází ze sovětského obrněného transportéru BRDM-1. OT-65 měl však motor v zadní části a bojový prostor v části přední. Vozidlo mělo pro lepší průchodnost terénem dva páry pomocných výsuvných kol, pohon na vodě zajišťují dva lodní šrouby. Stroj byl ve výzbroji Československé lidové armády
OT-810 byl československý kolopásový obrněný transportér, který byl vyráběn podle německých obrněnců SdKfz 251, které se na území Protektorátu vyráběly již za 2. světové války. Po ukončení války se uvažovalo o pokračování této výroby a vznikl tak projekt OT-810, který však nebyl uskutečněn. K němu se čs. armáda vrátila až v padesátých letech, kdy bylo rozhodnuto obnovení projektu OT-810 v podniku Tatra. Zkoušky zmodernizovaného „československého Haklu“ se uskutečnily roku 1959 a stroj dostal název OT vz. 59, který se však neujal a v armádě se tento nový obrněný transportér označoval jako OT-810. V letech 1958 a 1959 proběhla výroba ověřovací série v Podpolianských strojírnách Detva. Do roku 1962 bylo vyroveno kolem 1500 kusů různých obměn. Poslední kusy OT-810 byly vyřazeny ze skladů Armády České Republiky v roce 1995.
- OT-810 - obrněný vůz pro přepravu pěchoty, osádka řidič a 10 mužů výsadku
- OT-810/R2, OT-810/R3 - velitelsko - štábní pracoviště
- OT-810 pro výcvik řidičů
- OT-810 - vozidlo technické pomoci
- OT-810 - zdravotní verze
- OT-810DPP - dělostřelecká pohyblivá pozorovatelna
- OT-810D - lehký stíhač tanků s 82 mm bezzákluzovým kanón vz.59A, osádka 4 muži.
OT-810 | |
---|---|
Základní charakteristika | |
Posádka | 1 + 10 (zákl. verze) |
Délka | 5,71 m |
Šířka | 2,19 m |
Výška | 2,1 m |
Hmotnost | 7,6 t |
Pancéřování a výzbroj | |
Pancéřování | |
Hlavní zbraň | 1x kulomet vzor UK 59 ráže 7,62 mm |
Sekundární zbraně | zbraně posádky |
Pohon a pohyb | |
Pohon | Tatra T-928-3 8-válec 88,3 kW |
Odpružení | |
Max. rychlost | 60 |
Poměr výkon/hmotnost | |
Dojezd | 600 km |
Obrněný transportér OT-64 byl společným československo-polským projektem obrněného transportéru, který patřil v době svého vzniku ke světové špičce. První práce na vývoji začala roku 1959, v tomtéž roce byl postaven první prototyp, který dostal název SKOT (Střední kolový obrněný transportér). První zkušební série byla vyrobena roku 1961 a do armád obou spolupracujících států byl stroj zařazen roku 1964. Transportér měl pohon všech osmi kol, centrální huštění pneumatik, dvě řiditelné přední nápravy a další moderní agregáty. Výzbroj tvořil 14,5mm velkorážní kulomet KPVT se spřaženým kulometem SGMT ráže 7,62 mm, nebo 12,7 mm protiletadlový kulomet NSV a 7,62 mm kulomet PKT.
Další uživatelé: Alžírsko, Kambodža, Indie, Irák, Libye, Maroko, Sierra Leone, Súdan, Sýrie, Tanzanie, Uganda, Uruguay, též jednotkami OSN. Které ho využili v bojovích akcich tř. v Somálsku
Technické údaje
Motor: osmiválcový, vzduchem chlazený, vznětový Tatra T-928-14 o objemu 11 760 cm3
Základní charakteristika | |
---|---|
Posádka | 2 osoby |
Délka | 7,45 m |
Šířka | 2,5 m |
Výška | 2,7 m |
Hmotnost | 13 t |
Pancéřování a výzbroj | |
Pancéřování | |
Hlavní zbraň | 1x velkorážní kulomet KPVT ráže 14,5 mm nebo kulomet NSV ráže 12,7 mm |
Sekundární zbraně | 1x SGMT ráže 7,62 mm nebo kulomet PKT |
Pohon a pohyb | |
Pohon | Tatra T-928-14, vznětový, vzduchem chlazený 180 hp |
Odpružení | |
Max. rychlost | 100 km/h na silnici, 10 km/h ve vodě |
Poměr výkon/hmotnost | |
Dojezd | 740 km |